Vesivehmaan lentokentän ympäristöluvan tarkistaminen 30.1.2018

Asikkalan ympäristölautakunta myönsi Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiölle ympäristöluvan Vesivehmaan lentopaikalle 13.6.2006 § 57. Päätös on voimassa toistaiseksi. Päätöksen mukaan toiminnanharjoittajan tulee jättää hakemus lupamääräysten tarkistamiseksi 31.7 2015 mennessä.

Ympäristölautakunta hyväksyi 9.2.2012 § 15 lentokenttäsäätiön hakemuksesta ympäristölupaan muutoksen, jonka mukaan lentokenttäalueella tapahtuva muiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen tai koneiden kuin lentokoneiden ajoneuvotoiminta on mahdollista vain luvan haltijan erikseen antamalla luvalla ja valvottuna toimintana. Tarkistetun luvan mukaan alueella ei saa järjestää moottoriurheilukilpailuja.

Ympäristönsuojelulain muutos 10.4.2015/423 on tullut voimaan 1.5.2015. Lain voimaantulomääräyksissä todetaan seuraavaa:

”Ennen tämän lain voimaantuloa annetussa ympäristölupapäätöksessä määrätty lupamääräysten tarkistamista koskeva velvoite raukeaa. Valvontaviranomaisen on säännöllisessä valvonnassa arvioitava tällaisen luvan 89 §:n mukainen muuttamisen tarve viimeistään vuoden kuluessa siitä ajankohdasta, jolloin luvan tarkistamista koskeva hakemus oli määrä jättää lupaviranomaiselle.”

Asikkalan kunnasta on syyskuussa 2017 sähköpostitse ilmoitettu, että vaatimus lupamääräysten tarkastamiselle 31.7.2015 mennessä on kumottu lainmuutoksen myötä.

Voimaantulomääräyksen mukaan valvontaviranomaisen olisi tullut arvioida luvan muuttamisen tarve viimeistään 31.7.2016 mennessä.

Ympäristölupa on ollut voimassa jo yli 12 vuotta. Toiminta lentokentällä on tänä aikana lisääntynyt ja monipuolistunut, minkä vuoksi kentän ympäristöhaitat ovat lisääntyneet. Lentokentän alue on siirtynyt kunnan omistukseen.

Kentän ympäristöhaitoista on keskusteltu vilkkaasti mm. Etelä-Suomen Sanomien palstoilla kesän 2017 aikana.

Lupaviranomaisen tulisikin ympäristönsuojelulain 89 §:n 2. momentin perusteella käynnistää ympäristöluvan muuttaminen.

Luvan muutosprosessin yhteydessä tulisi selvittää kattavasti toiminnan määrälliset ja laadulliset muutokset, lupaehtojen noudattaminen ja lupaehdoista poikkeamiset. Uudet lupaehdot tulee määritellä siten, että kentällä tapahtuvasta toiminnasta nykyisellään aiheutuvat kohtuuttomat meluhaitat ja ympäristöriskit pohjaveden pilaantumisen osalta poistuvat.

Luvan muutoksen yhteydessä tulisi arvioida myös kentän naapurustossa sijaitsevien moottoriradan ja ampumaradan lupien ajantasaisuus ja tarkistamistarve.

Koska lentokentän alue on siirtynyt kunnan omistukseen ja koska ympäristölupaa ei ole käsitelty voimassa olevan ympäristönsuojelulain voimaantulosäädöksen edellyttämällä tavalla ja koska lentokentän käytössä on tapahtunut olennaisia muutoksia, kunnan tulisi ympäristönsuojelulain 36 §:n perusteella siirtää asia valtion ympäristönsuojeluviranomaisen ratkaistavaksi.

Liitteenä otteita ympäristönsuojelulaista:

Ympäristönsuojelulaki

36 § Lupa-asian siirtäminen

Jos lupahakemus on pantu vireille kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa ja asian selvittämisen yhteydessä ilmenee, että toiminnasta voi aiheutua vesistön pilaantumista, on asia siirrettävä valtion ympäristölupaviranomaisen ratkaistavaksi.

Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi yksittäistapauksessa siirtää päätösvaltaansa kuuluvan lupa-asian valtion ympäristölupaviranomaisen ratkaistavaksi, jos asia vaatii sellaista asiantuntemusta, jota kunnassa ei voida saada tai jos asian käsittely valtion ympäristölupaviranomaisessa on tarkoituksenmukaista toiminnan sijaintiin tai luonteeseen liittyvästä erityisestä syystä.

89 § (10.4.2015/423)
Luvan muuttaminen

Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Luvan muuttamista koskevaan toiminnanharjoittajan hakemukseen sovelletaan, mitä 39 §:ssä säädetään lupahakemuksesta.

Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen, asianomaisen yleistä etua valvovan viranomaisen tai haitankärsijän taikka 186 §:ssä tarkoitetun rekisteröidyn yhdistyksen tai säätiön aloitteesta muutettava lupaa, jos:

1) toiminnasta aiheutuva pilaantuminen tai sen vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta;

2) toiminnasta aiheutuu tässä laissa kielletty seuraus;

3) parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisen vuoksi päästöjä voidaan olennaisesti vähentää ilman kohtuuttomia kustannuksia;

4) toiminnan ulkopuoliset olosuhteet ovat luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet ja luvan muuttaminen on tämän vuoksi tarpeen;

5) luvan muuttaminen on tarpeen luvan myöntämisen jälkeen laissa, valtioneuvoston asetuksessa tai Euroopan unionin säädöksessä annetun sitovan ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevan yksilöidyn vaatimuksen täyttämiseksi.

Jos luvan muuttaminen tulee vireille 2 momentissa tarkoitetun tahon aloitteesta, lupaviranomaisen on ennen asian ratkaisemista kuultava toiminnanharjoittajaa ja esitettävä tälle tarvittaessa yksilöity pyyntö toimittaa luvan muuttamisen perusteen ja tarpeen arvioimiseksi tarpeelliset selvitykset.

Asian käsittelyssä noudatetaan, mitä 96 §:ssä säädetään.

96 §

Hallintomenettely eräissä asioissa

Jos tässä laissa säädetään asian käsittelyssä noudatettavaksi tämän pykälän säännöksiä, asian käsittelyssä on sovellettava, mitä:

1) 40 §:ssä säädetään hakemuksen täydentämisestä;

2) 42 §:ssä säädetään lausunnon pyytämisestä valvontaviranomaiselta ja muilta 42 §:n mukaisilta tahoilta, jos se on tarpeen asian riittäväksi selvittämiseksi tai lausunnonantajan edustaman yleisen edun valvomiseksi;

3) 43 §:ssä säädetään asianosaisten kuulemisesta;

4) 44 §:ssä säädetään hakemuksesta tiedottamisesta, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto hakemuksesta voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedottamista ei tarvita;

5) 83 §:ssä säädetään päätöksen sisällöstä;

6) 84 §:ssä säädetään päätöksen antamisesta;

7) 85 §:n 1 momentissa säädetään päätöksen lähettämisestä ja päätöksestä ilmoittamisesta;

8) 85 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään päätöksen julkaisemisesta, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto päätöksestä voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedottamista ei tarvita.

Asian vireilletulosta ja päätöksestä on kuitenkin aina tiedotettava 44 ja 85 §:n mukaisesti, jos asia koskee:

1) päästötasoja lievempien raja-arvojen määräämistä 78 §:n nojalla;

2) direktiivilaitoksen luvan muuttamista 89 §:n 2 momentin 1 kohdan nojalla.

(10.4.2015/423)

Jollei asian luonne huomioon ottaen asianosaisen oikeutta tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja yleisön oikeutta osallistua elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon voida riittävästi turvata 1 ja 2 momentin säännöksiä soveltamalla, asian käsittelyssä on kuitenkin sovellettava, mitä 5 luvussa säädetään lupamenettelystä ja 8 luvussa lupapäätöksestä.

Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry 30.1.2018
Eero Vankka
puheenjohtaja
Pirjo Salakka
varapuheenjohtaja

Asikkalan kunta
Strategiatyön ohjausryhmä
kirjaamo@asikkala.fi
rinna.ikola-norrbacka@asikkala.fi
hilkka.kemppi@asikkala.fi