Vesivehmaan lentokentän kehittämissuunnitelmat 2019

Asikkalan vapaa-ajan asukkaiden hallituksen 23.1.2019 tekemä ehdotus:

Asikkalan kunnanhallitus hyväksyi 23.5.2016 § 114 kehittämislautakunnan ehdotuksen, jonka mukaan Asikkalan kunnan kehittämispalvelut valmistelee yhteistyössä lentokenttäsäätiön, Suomen ilmailumuseon sekä Asikkalan Yrittäjäyhdistyksen kanssa Lahti-Vesivehmaa lentokenttää koskevan toimintasuunnitelman.

Kattavaa pitkän aikavälin kokonaisselvitystä ja -suunnitelmaa lentokentän toiminnoista, investoinneista, käyttökustannuksista, taloudellisista kokonaisvaikutuksista ja ympäristövaikutuksista ei ilmeisesti ole toistaiseksi laadittu. Kokonaissuunnitelma olisi monista syistä tehtävä pikaisesti.

Syyskuussa 2018 asiasta uutisoitiin Päijät-Häme-lehdessä. Uutisen mukaan lentokentälle on tehty maankäytön suunnitelma, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi, jos joku yritys haluaisi rakentaa alueelle hallin toimintaansa varten. Suunnitelmaa ei ole kunnan elimissä ilmeisestikään käsitelty eikä sitä ole laadittu maankäyttö- ja rakennuslain mukaisena kaavana eikä sitä ole muutenkaan riittävästi julkistettu. Osana alueen kehittämissuunnittelua olisikin käynnistettävä Vesivehmaan osayleiskaavan tarkistaminen, jossa lentokenttäalueen lisäksi olisi selvitettävä alueen mahdolliset muutkin muutostarpeet.

Kehittämissuunnitelman laatimisessa on tarjottava osallistumismahdollisuus myös lentokentän ympäristöalueen vakituisille ja vapaa-ajan asukkaille riittävän laajalla vaikutusalueella. Tämä voisi tapahtua esim. perustamalla suunnittelua seuraava ohjausryhmä.

Kehittämissuunnitelman pohjaksi tulisi koota tiedot mm.

• kaikista alueen toiminnoista ja niiden muutoksista nykyisen ympäristöluvan voimassaoloaikana,
  • kentän ja sen lähialueiden nykyisistä käyttäjistä ja niiden omistamista tai käytössä olevista rakennuksista
    ja alueista,
  • kunnan tekemistä rakennusten kaupoista ja maanvuokrasopimuksista,
  • muista aluetta koskevista sopimuksista,
  • alueen tiestöstä
  • kunnan menoista ja tuloista, myös ennen kuin kunta omisti aluetta mm. maksettujen avustusten osalta,
  • ympäristöluvan ehdoista sekä niiden valvonnasta ja noudattamisesta,
  • alueella tapahtuneista onnettomuuksista ja muista ympäristön pilaantumisvaaraa aiheuttaneista tapahtumista
  • lentopaikkaluvasta
  • vireillä tai tiedossa olevista alueen käyttöön kohdistuvista muutosesityksistä tai -tarpeista. Perusselvitysten pohjalta tulisi kunnanhallituksen tai -valtuuston päättää alueen kehittämisen tavoitteista ja jatkosuunnitteluperiaatteista erityisesti ympäristönsuojelun ja kunnan talouden kannalta.

Ympäristönsuojelun osalta ensisijaisia asioita ovat pohjaveden pilaantumisen ehkäiseminen ja meluhaittojen rajoittaminen. Ympäristölupa tulee saattaa ajan tasalle.

Kunnan talouden kannalta olisi luonnollista, että kentän käyttäjät vastaavat jatkossa pääosin kentän investointi-, kunnossapito- ja ylläpitokustannuksista. Kunnan merkittävin investointi on ollut kenttäalueen hankinta, joka tulisi ottaa huomioon maa-alueen vuokrassa. Asikkalan kunnan ei tule taloudellisesti tukea muista kunnista tulevien yritysten ja harrastajien toimintaa. Kunnan taloudellisen panostuksen perusteena voi olla vain kunnan kentästä ja sillä tapahtuvasta toiminnasta saama välitön ja välillinen hyöty.

Helsingissä 23.1.2019
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry:n puolesta

Eero Vankka
Ilkka Eskola