Vastine Rismalahden hyväksymisvaiheen asiakirjoista 25.10.2018

Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry toteaa, että saamassamme kaavoittajan materiaalissa Rismalahden kaavaehdotukseen tekemistämme muistutuksista on edelleen paljon ristiriitaisuuksia ja epämääräisyyttä.

Vapaa-ajan asukkaat huomauttavat seuraavista asioista:

Näkemyksemme on, että matkailun edistämisen ja sen kunnalla myönteisten, lähinnä taloudellisten vaikutusten varjolla, halutaan saada kaava muutettua ja sen jälkeen edetään ihan muiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kaavan hakija vähättelee monissa kohdin hakemustaan ja vastineissaan rakentamisen alueelle aiheuttamaa vahinkoa. Jokainen paikalla itse käynyt voi todentaa, että alueelle rakentaminen ei onnistu ilman merkittäviä räjäytys- ja maansiirtotöitä, jotka tulevat pilaamaan nykyisen kauniin luontokokonaisuuden.

RM1 ei suoranaisesti anna oikeutta lohkoa aluetta ja rakentaa kiinteistöön ylisuuria rakennuksia. Kun kaavanhakija koko ajan puhuu 3-4 mökistä, miksi kaavaa ei näytetä sen mukaisena.

Satamahanke ja sen 75 venepaikkaa tarkoittaa suuria laiturirakenteita. Ne eivät mitenkään mahdu rantaan satama-alueelle osoitettuun kohtaan. Satamaa varten tarvitaan tietenkin vesi- ja jätehuoltosysteemit ja myös ongelmajätteet pitää hoitaa, mitkä vaativat melkoisia rakennusalueita.

Luontoarvojen säilyttämisen ja kunnioittamisen kannalta nuo rakentamisen vaatimat kallioiden pilkkomiset ovat pöyristyttäviä!

  • Kaavaselostuksessa todetaan myös: ”Pysäköintialueita ei ole edes tarkoituksenmukaista mitoittaa esim. samoilla normeilla kuin ahtaissa kaupunkiympäristöissä. ”
    Mitähän tällä halutaan osoittaa? Mielestämme olisi tarpeen kertoa mihin P-alueiden mitoitusvaraus perustuu.
  • Kaavaselostuksessa todetaan: ”Pysäköintialueet voidaan toteuttaa myös pienempinä kuin mitä kaavassa on osoitettu. ”
    Mielestämme liikenteen vaikutukset pitää kuitenkin arvioida pysäköintialueiden mitoituksen mukaan, siis mahdollisen enimmäismäärän mukaan.
  • Kaavaselostuksessa todetaan: ”Kaavamuutoksen aiheuttama laskennallinen liikenteen lisäys on 5‐13 ajoneuvoa/vrk, kesäkaudella 10‐27 ajon/vrk”
    Ihmettelemme, kuinkahan kauan kestää pysäköintialueiden (250 autopaikka) täyttyminen ja tyhjentyminen tämän mitoituksen mukaan.
  • Kaavaselostuksessa todetaan: ”Asemakaava ei näin ollen lisää merkittävästi ajoneuvojen kohtaamistilanteita eikä edellytä
    tavanomaista yksityistietä enempää kohtaamispaikkoja”
    Emme ymmärrä, mihin tämä perustuu.
  • Kaavaselostuksessa todetaan: ”Pysäköintialueiden käyttäjät on huomioitu muiden maankäyttöalueiden ennusteissa.”
    Mitä tämä tarkoittaa ja miten pysäköivät on huomioitu, vastausta ei löydy kaavaselosteesta.
  • Kaavaselostuksessa todetaan: ”Huolto- ja veneliikennettä on arvioitu liikenneselvityksessä” sekä ” Veneliikenteen arviointi sisältyy liikenneselvitykseen.”
    Veneliikenteen arvioita eikä vesiliikennemääriä löydy liikenneselvityksestä.
  • Kaavaselostuksessa todetaan: ”Vesiliikennettä ohjataan tarvittaessa nopeusrajoituksilla, lähinnä Rismalahtea koskien.”
    Ihmetystämme herättävät, miten ja kenen toimesta nopeutta rajoitetaan.
  • Kaavaselostuksessa todetaan: ”Matkailutoiminnot on osoitettu kaavassa paikkoihin, joista ei ole liikenteellistä haittaa”
    Mihin tämä arviointi perustuu, tämäkään ei ilmene kaavaselostuksesta.
  • Kaavaselostuksessa todetaan: Kaavan vaikutukset on arvioitu kaavan salliman enimmäiskerrosalojen mukaan.
    Arviointi on mielestämme todella puutteellisesti tehty. Onko autopaikkavarauksetkin tehty maksimimäärien mukaan? Miten nämä kaikki sitten suhtautuvat liikennemäärien vähäiseen nousuun?

Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry esittää, että kunnanvaltuusto palauttaa kaavan lisävalmisteluun tarpeellisten selvitysten ja vastausten saamiseksi.

Eero Vankka
puheenjohtaja
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry
eero.vankka@elisanet.fi