Kesätiedote 2018

Heinäkuussa yhdistyksemme perustamisesta tulee vuosi täyteen. Tähän tiedotteeseen on koottu joitain asioita, joissa olemme olleet mukana tai joihin olemme vaikuttaneet.

Jäsenmäärämme on tällä hetkellä 60 henkilöä. Jäsenhankintaa olemme tehneet hallituksen voimin. Olimme jo viime syksynä esillä muutamissa Asikkalan tapahtumissa ja jatkamme aktiivista jäsenhankintaa osallistumalla tänä kesänäkin alueen tapahtumiin.

Iso jäsenmäärä antaa joukkovoimaa asioiden eteenpäin viemiseksi.

Tuo Sinäkin kaikki mökkinaapurisi jäseneksemme!

Lisätietoa jäsenyydestä saat sihteeriltä kati.vankka@elisanet.fi tai www.asikkalanvaparit.fiww.asikkalanvaparit.fi

Kesän 2018 tapahtumat, joissa ainakin olemme mukana:

• Juhannustempaus 21.6.2018 klo 15-17 K-Marketin ja S-Marketin edustalla yhteistyössä Vääksyn Lääkärikeskuksen, Asikkalan Yrittäjien ja kunnan kanssa. Tule mukaan jakamaan infoa Vapareista, Asikkalan kunnasta ja Asikkalan Yrittäjistä ja ilahduttamaan juhannuksen viettäjiä. Pikaiset ilmoittautumiset sihteerille kati.vankka@elisanet.fi
  • Kalkkisten kyläpäivä 7.7.2018
  • Kesäfoorumi 14.7.2018 klo 12-14 (päätapahtumamme) Urajärven kyläpäivien yhteydessä, kts. lisätietoja alempana
  • Anianpellon markkinat, Vääksy 10.-11.8.2018
  • Vanhan Vääksyn Sadonkorjuumarkkinat 8.9.2018
  • Kalkkisten Joulukylä -markkinat joulukuussa

Yhdistys on antanut lausuntoja seuraavista Asikkalan asioista:

• Toivo Kärki alueen (=Kanavapuisto) yleissuunnitelma
  • Vesivehmaan lentokentän melu
  • Rismalahden kaavamuutos
  • Päijät-Hämeen jätelautakunnan päätöksestä Asikkalan jätekuljetuksissa
  • Asikkalan kunnan strategialuonnoksesta 2018-2021

Seuraamme aktiivisesti kunnan asioita. Tapasimme kunnanjohtajan tammikuussa 2018. Pyrimme vaikuttamaan vapaa-ajan asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen mm. lausuntoja antamalla. Yhdistyksemme on Kevytväylä 313 ry:n jäsen.

Yhdistyksemme on Vapaa-ajan asukkaiden Liitto VAAL ry:n ja Suomen Omakotiliitto ry:n jäsen. Nämä liitot ajavat maan laajuisesti asioitamme. Liitot antoivat syksyllä lausunnon hallituksen esitykseksi laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta. Lausuntojen pohjalta Suomen hallitus perui kiinteistöverotukseen suunnitellun korotuksen.

Kesäfoorumi 2018 järjestetään Urajärven kyläpäivien yhteydessä 14.7.2017 klo 12-14

• Kesäfoorumin aiheina ovat ajankohtaiset jäte- ja jätevesiasiat
  • panelisteina ovat toimitusjohtaja Tuula Honkanen (Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy PHJ), jäteasiamies Tiia Yrjölä (Jätelautakunta), ympäristönsuojelusihteeri Anniina Jäntti (Asikkalan kunta), yksikön päällikkö Pasi Halttunen (Remeo Oy), projektipäällikkö Johanna Tuomainen (Neuvo Päijät-Häme 2018 -hanke), Kaisa Vuorivirta (vakituinen asukas Urajärveltä) ja Heikki Saarinen (vapaa-ajan asukas Urajärveltä)
  • foorumin yhteydessä järjestetään Mölkkykisa klo 11 alkaen
  • Tule mukaan, kysy, kerro ja vaikuta Asikkalan jäteasioihin, nyt Sinulla on oikeat asiantuntijat vastaamassa jäteasioista!
  • Tarvitsemme myös avustajia Mölkkykisaan, ilmoittaudu sihteerille kati.vankka@elisanet.fi

Eero Vankka, puheenjohtaja
Pirjo Salakka, varapuheenjohtaja