Jäsentiedote 12/2022

Yhdistyksemme teetti kesällä yhdessä Asikkalan kunnan ja Järvi-Hämeen Osuuspankin kanssa Lahden ammattikorkeakoulussa opinnäytetyönä kyselyn kaikille alueen vapaa-ajan asukkaille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää heidän vapaa-ajan viihtyvyyttään Asikkalassa sekä tyytyväisyyttä alueen palveluihin. Vastaajia oli 131, joista 20 oli yhdistyksemme jäseniä.

Kyselyn vastauslinkki löytyi Kesäposti -lehdestä, yhdistyksemme kotisivuilta sekä kunnan ja pankin sivuilta. Yhteystietonsa jättäneiden kesken arvottiin palkintoja. Voittajiin on oltu yhteydessä ja palkinnot toimitettu heille.

Alla koostetta kyselyn tuloksista sekä muutamia kommentteja vastauksiin liittyen:

Suurin osa vapaa-ajanasunnon käyttäjistä on 18-63 vuotiaita, joita on lähes 60 %.

Vastaajista suurimman osan vakituinen asuinkunta on pääkaupunkiseutu noin 45 % ja toisena on Lahden seutu noin 20 %.

Vastaajien vapaa-ajan asuinrakennuksista (yhteensä 184 kpl) 1950-1980 -luvuilla oli rakennettu 106 kpl ja 1990-2000 -luvulla 49 kpl. 2010-2020 -luvuilla uusia rakennuksia oli valmistunut 29 kpl.

Vastaajien osalta korona-aika ei juurikaan ollut lisännyt vapaa-ajan asunnolla vietettyä aikaa. Lähes 40 %:lla vapaa-ajan asunto on ympärivuotisessa käytössä.

Vapaa-ajan asukkaat olivat yli 90 % tyytyväisiä vapaa-ajan asumiseensa Asikkalassa. Palveluntarjonta vastaa kiitettävästi tai hyvin noin 80 %:n vastaajan mielestä.

Tärkeimmiksi vapaa-ajan asumisen kannalta koettiin toimivia tietoliikenneyhteyksiä, kauppapalveluja, rauhallisuutta ja luonnonläheisyyttä sekä vapaa-ajan asunnon sijaintia. Näiden lisäksi esille nousi teiden kunto, terveyspalvelut sekä palveluiden läheisyys.

Kysyttäessä, mitä palveluyrityksiä alueelta puuttuu, esille tulivat mm. rautakauppa, ravintolat, remonttipalveluyritykset ja mökkitalkkarit. Alueelta löytyy kuitenkin yksi rautakauppa ja useampi edellä mainituista yrityksistä. Lisäksi kaivattiin esim. eläintarvikeliikettä, uimahallia, urheiluliikettä, Lidliä ja pesulaa.

Liikkeiden ja erityisesti kahviloiden aukioloaikaa toivottiin pidennettävän kesäaikana. Kaivattiin myöskin Asikkalan alueen palveluopasta. Opas löytyy nykyään vain netistä https://asikkalanpalvelut.fi/

Kunnan tuottamista palveluista viikoittain tai kuukausittain käytettiin pienjäteasemaa, joka sai positiivista palautetta toimivuutensa ansiosta. Ympäristön valvontaan ja rakennustarkastukseen on oltu yhteydessä tarvittaessa.

Lähiruokaa ostetaan pääasiassa päivittäistavarakaupoista sekä lähituottajilta. Reko-rinkiä käyttää 10 % vastaajista.
Ympäristön puhtaus huomioidaan hyvin kierrättämällä ja asianmukaisella jätehuollolla. Lisäksi jätevedet puhdistetaan, käytetään ympäristöystävällisiä pesuaineita ja kompostoidaan talous- ja käymäläjätteet.

Tästä syystä kunnan tulisi ottaa paremmin huomioon alueellaan tapahtuvassa kaavoituksessa ainutlaatuinen luonto. Sitä pidettiin erittäin tärkeänä asiana vapaa-ajan asunnon sijainnissa.

Noin neljäsosa vastaajista kaipasi alueelle lisää vapaa-ajan aktiviteetteja ja -tapahtumia kuten kesäteatteria ja konsertteja. Tietoa tapahtumista saatiin pääasiassa facebookin ja Kesäposti -lehden kautta.

Edellisen 12 kuukauden aikana asukkaat olivat käyttäneet Asikkalan yrityksille keskimäärin 200 € kulttuuriin. liikuntaan ja vapaa-aikaan, 2500 € ruoka- ja päivittäistavaraostoksiin sekä 4000 € rakentamiseen ja kunnostamiseen. Asikkalassa on yli 4000 vapaa-ajan asuntoa ja vaikka vain neljäsosa käyttäisi palveluja, puhutaan melko suurista summista alueen yrittäjille.

Yhdistyksemme jäsenet pitivät tärkeänä yhdistyksemme sekä kattojärjestöjemme Vapaa-ajan asukkaiden liiton ja Omakotiliiton ajamia asioita. Vastauksissa tuli esille mm. kiinteistövero ja kaivoslaki, joista edellä mainitut organisaatiot ovat antaneet omat lausuntonsa. Myös yhteistyötä kunnan päättäjien kanssa arvostettiin.

Tietoa / koulutusta vapaa-ajan asumiseen liittyen kaivattiin. Tätä olemme pyrkineet järjestämään Kesäfoorumeissamme sekä vuosikokoustemme yhteydessä. Aiheina ovat vuosien varrella olleet mm. jäteasioita, puhtaat vedet (kaivot ja niiden huolto, järviveden puhdistus juomavedeksi, veden korkeus ym.), hiilineutraalisuus vapaa-ajan asukkaiden näkökulmasta sekä vaihtoehtoiset energiamuodot, jätevedet (harmaat vedet, valvonta, sanktiot), rakennuslupa- ja kaavoitusasiat, kiukaiden ja takkojen vähäpäästöisyys sekä rakennusten vuosihuolto (kevät/syksy).

Yhteisiä kokoontumisia ja opastettuja retkiä paikallisiin kohteisiin toivottiin esim. tietoa Vääksystä ja sen historiasta, sieniretkeä.

Vastauksissa toivottiin enemmän viestintää paikallisille asukkaille ja yrityksille kesäasukkaiden tärkeydestä ja positiivisempaa asennetta meitä vapaa-ajan asukkaita kohtaan. Olemme pyrkineet tuomaan edellä mainittua asiaa esille Asikkalassa jaettavassa Kesäposti -lehdessä, mutta valitettavasti olemme viime vuosina saaneet hyvin vähän palstatilaa lehdessä. Lehti jaetaan sekä vakituisille asukkaille että vapaa-ajan asukkaiden kotiosoitteisiin. Tästä on keskusteltu päättäjien kanssa toistaiseksi tuloksetta.